tiistai 25. syyskuuta 2018

Koulutehtävä parturi-kampaajan työkuva.

1. Palvelukokonaisuuksien kolme ulottuvuutta on:
      1. Suunnittelu
      2. Toteutus
      3. Arviointi

Nämä kolme ulottuvuutta edellyttävät sinun olevan: ammattitaitoinen, asiallinen, kuunnella asiakasta ja hänen toiveitaan, kertoa oma näkemys.

2. Luovuudella tarkoitetaan kykyä luoda uutta tai yhdistellä vanhoja asioita uudella tavalla.

3. Luovuuden oppiminen lähtee ihmisen omasta päästä. Oppimiseen tarvitaan motivaatiota,                      innostusta, intohimoa ja aikaa. Luovuus perustuu tietoon, oman alan hallintaan ja ammattitaitoon.

4. Minun kampaaja käynnilläni luovuus näkyi siinä, kun olisin halunnut pienempänä ihan                          kerrostetun  hiuksen niin kuin siskolla jolla oli todella paljon paksumpi hius kun minulla ja                  kampaaja ei olisi voinut leikata mulle sellasta kun oli ohut hius, mutta hän taikoi saman                        tyylisen, mutta ei niin kerrostetun.

5. Palvelutyö on  aineetonta:
       sitä ei voi haistaa, maistaa. tuntea, nähdä eikä kuulla. Palvelua ei voi mitata, varastoida, testata           eikä tarkistaa ennen osto hetkeä.

6. Asiakkaat arvostavat palvelussa eri asioita. Tärkeintä on, että parturi-kampaajan ja asiakkaan              arvostukset ovat samansuuntaiset. Palvelun laatuun sisältyy:
      Pätevyys, asenne, saavutettavuus ja turvallisuus.
      Asiakaspalvelutyön laatua tarkastellaan usein asiakkaan näkökulmasta.

7. sisäisellä yrittäjyydellä tarkoitetaan ihmistä, joka uskaltaa ottaa riskejä, olla rohkea, jaksaa tehdä        työtä ja tykkää ja panostaa työhönsä, on valmis lähtemän yrittäjäksi.

8. Asenne: Asiakas on varma parturi-kampaajasta ja tuntee, että palvelun suorittaja kiinnittää                  häneen huomiota ja haluaa ratkaista hänen ongelmat. Hän luottaa parturi-kampaajaan. Palvelu            tapahtuu sovittuna aikana ja asiakasta kuunnellaan ja asiakas tietää ja ymmärtää mitä hänelle              tehdään. (käyttäytyminen, kohteliaisuus, viestintä.)
      Saavutettavuus: Palvelun sijainti, aukioloajat ja työntekijöiden toiminta mahdollistaa                            yhteydenoton palvelun tarjoajaan on heppoa. Yritys on valmis sopeutumaan asiakaan toiveisiin.
     (lähestyttävyys, joustettavuus)
     Turvallisuus: Palvelu ei aiheuta fyysistä riskiä asiakkaalle eikä työn suorittajalle. Asiakkaan                 omaisuus on turvassa palvelun aikana. Asiakas voi luottaa luottamukselliset asiat työn tekijälle ja       että asiat pysyvät salassa. Laskutus on moitteetonta. Asiakas voi luottaa työn tekijän ja yrityksen         tarjoamiin palveluihin. Asiakas ymmärtää että virheiden tai odottamattomien tilanteiden sattuessa       palvelun tarjoaja ryhtyy heti toimiin tilanteen hallitsemisiksi ja ratkaisun löytämiseksi.

9. Etiikka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä. Esim. oikeaa ja väärää.
      Kampaamoissa pitäisi kunnioittaa toista, pitää lupaukset, olla tasavertainen, olla                                    luottamuksellinen, toimia tavoin toista ihmistä kohtaan kuin haluaisit itseäsi kohtaan toimittavan.

1 kommentti: